Gå till innehåll
Strängnäsbygdens Ryttarförening

Egen utrustning

Det går bra att använda egen utrustning på ridskolans hästar om någon av ridskolans ridlärare har godkänt det. Dock gäller följande:

• Din utrustning ska vara utprovad så att den passar den häst du har tänkt använda den på. Det gäller all utrustning ex pannband, schabrak, tyglar, benskydd etc.
  • Har du satt på egen utrustning så behöver du avsluta lektionen tidigare än de andra i gruppen. Då din egen utrustning ska tas av och hästens egen utrustning skall sättas på under din egna ridtid om hästen ska gå lektionen efter.
  • Du behöver avsluta så tidigt, så att hästen ändå får samma nedvarvning och avskrittning som den skulle ha fått om den gick med sin egen utrustning. Det innebär att du måste avsluta huvudövningen tidigare än de andra i din grupp.
  • Du är också ansvarig för att hästens ordinarie utrustningen är korrekt och ordentligt tillbaka på sadel/träns etc.

Publicerad: 2022-11-26

Senast uppdaterad: 2023-08-14