Ny ridskolechef!

Irene von Rosen Eklund

Vi har glädjen att berätta att vi har en ny ridskolechef! Irene von Rosen Eklund börjar den 17 februari och nedan kan läsa om när hon berättar lite om sig själv:

Hej!
Jag heter Irene von Rosen Eklund och kommer att få träffa er alla på Strängnäsbygdens RF inom kort, i form av ridskolechef, ridlärare och hästägare.

Jag har bott i Sörmland sedan 2014 och jobbat på två föreningsdrivna ridskolor EORF och NTRK. Men är ursprungligen från Stockholm och där har jag varit verksam på Swartlings RS och Enskede RS i ca 20 år. Sen vi flyttat till Sörmland har jag även arbetat med weekendkurser och ridläger på Finntorps RK och nu på Brolöten med familjen Brolin.

Jag har gått Ridinstruktörskursen på Strömsholm 03/04, är level 2 ridlärare och rider/tävlar på MSV B-nivå i dressyr.

Jag är engagerad i utbildning inom ridsporten genom Sörmlands Ridsportsförbund. Har uppdrag som överdomare i dressyr och har tävlingsarrangörs, funktionärs och grönt kort kurser på olika klubbar. Har även arbetat som fritidsledare på ridskola där jag jobbat med ryttarmärken och är märkesdomare och som domare på klubbarrangemang.

Det jag brinner mest för är dressyren, har haft både ungdomar och vuxna specialgrupper, som är inriktade på tävling. Men för mig är undervisningen alltid grunderna, genom en god pedagogisk inlärning, få eleverna att hitta en bra känsla i sin ridning. Oavsett om det är hoppning, markarbete eller dressyr så vill jag förmedla trygghet, genom bra övningar som hästarna känner igen och verktyg att hitta rätt på just den hästen man sitter på för dagen.

Har även haft specialgrupper i hoppning, kurser och har träningar i dressyr för privatekipage på olika anläggningar. Coachning på tävling och som lagledare i dressyrallsvenskan.

Just nu har jag ett 4-årigt sto e Cashmere-Wup som ska bli min nästa dressyrstjärna med rätt utbildning, hon heter Niza Girasol och kallas för Sol. Jag tränar regelbundet och tycker det är roligt att utvecklas tillsammans, man lär sig mycket av alla hästar och så småningom vill jag åka på kurser, fortbildningar och ta med henne på tävling. Sol kommer bo här på ridskolan.

Det ska bli kul att lära känna er och ta del av ridskolans verksamhet och vision.

Ser mycket fram emot att få träffa er alla, väl mött!
Irene

Publicerad: 2023-01-27